‘မရွိတာထက္ မသိတာခက္’ ဆုိတဲ့ စကားကုိ ေတာ္ေတာ္ေလး အရြယ္ေရာက္တဲ့အထိ
နားမလည္ခဲ့ပါဘူး။ တျဖည္းျဖည္းနဲ႕ လူေတြနဲ႕ အထိအေတြ႕မ်ားလာတဲ့အခါက်မွ
ကုိယ့္ကုိယ္ကုိယ္သိျခင္းဟာ သိပ္အေရးၾကီးပါလားဆုိတာကို သေဘာေပါက္လာခဲ့တယ္။
အရည္အခ်င္းရွိပါရက္နဲ႕ တခ်ိဳ႕ေတြ ထင္သေလာက္ ျဖစ္ေျမာက္မလာဘူး။။
တခ်ိဳ႕က်ေတာ့လည္း လူေတြအံ့ၾသရေလာက္ေအာင္ ေအာင္ျမင္လာၾကတယ္။ ကြာျခားခ်က္က
ကုိယ့္ကုိယ္ကုိယ္သိျခင္းပါပဲ။
အလုပ္အင္တာဗ်ဴးအားလံုးလိုလိုမွာ ေမးတတ္တဲ့ ေမးခြန္းတစ္ခု ရွိတယ္၊
ကုိယ့္အားသာခ်က္၊ အားနည္းခ်က္ေတြ ေျပာျပပါ ဆုိရင္ တခ်ိဳ႕ေတြ
မေျဖႏုိင္ၾကဘူး။ တခ်ိဳ႕က်ေတာ့လည္း သမီးက စိတ္ညစ္ရင္ အစားစားတယ္ ဆုိတာလို
သက္ဆုိင္မႈမရွိတာေတြ ေျဖၾကတယ္။ တကယ္ေတာ့ ဒီေမးခြန္းက ကုိယ့္ကုိယ္ကုိယ္
ဘယ္ေလာက္သိထားလဲဆုိတာ ဆန္းစစ္တာျဖစ္သလို၊ သူ႕ကိုယ္သူ
ေရာင္းခုိင္းလိုက္တာလည္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေလးေတာင္မွ လွလွပပ
တင္ျပမႈမလုပ္ႏုိင္တဲ့အခါမွာ အလုပ္ခန္႕ဖုိ႔အတြက္ ေတာ္ေတာ္ေလး စဥ္းစားရပါတယ္။
Impression down သြားလို႔ပါ၊ သူ႕အေပၚ ထားတဲ့ အထင္ၾကီးမႈ ေလ်ာ့သြားလို႔ပါ။
ဒီေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႕ဟာ ေအာင္ျမင္ခ်င္တယ္ဆုိရင္ တကယ့္ကို အေျခခံအက်ဆံုး
အဆင့္အျဖစ္ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိယ္သိဖုိ႔ လိုလာပါတယ္။ ဘာေတြသိထားရမလဲဆုိရင္
အနည္းဆံုးေတာ့ ဒီ(၄)ခု သိထားသင့္တယ္။
၁။ ကုိယ့္အေျခအေန ကုိယ္သိပါ (Know yourself)
အုိင္ဖုန္းတစ္လံုး၀ယ္ဖုိ႔ မိဘကုိ ပူဆာလိုက္ရံုပဲ ဆုိတဲ့သူအတြက္
ဒီဖုန္းကုိ လိုခ်င္တာ ျပႆနာမရွိေပမယ့္ ဒီေငြရဖုိ႔ (၆)လေလာက္ စုရမယ္၊
ဘ၀အတြက္ အေရးၾကီးတဲ့ သင္တန္းတက္စရာ၊ စာအုပ္၀ယ္စရာေတြကို ေလွ်ာ့ပစ္ရမယ္
ဆုိရင္ေတာ့ ဒါ ျပႆနာျဖစ္လာပါျပီ။ အုိင္ဖုန္းက သံုးတတ္သူ၊
အသံုးလိုတဲ့့သူအတြက္ လိုအပ္ေပမယ့္ သာမန္ေလာက္ပဲ သံုးတတ္တယ္၊
သံုးစရာရွိတယ္ဆုိ အဲဒီထက္ အေရးၾကီးတာတစ္ခုကို ဦးစားေပးသင့္ပါတယ္။
မာ့ဇူကာဘတ္က တီရွပ္ေလးပဲ ၀တ္တဲ့အခါမွာ လူေတြက ေျပာၾကတယ္၊ သိပ္ကို
အေနအထုိင္ရုိးရွင္းတယ္ေပါ့။ အဲဒီအတုိင္း ၀တ္ျပီး အလုပ္အင္တာဗ်ဴး
သြားေျဖၾကည္႕ပါ။ အာမခံပါတယ္၊ အလုပ္မရေစရပါဘူး။ တကယ္ေတာ့ ႏွိမ့္ခ်တယ္
ဆုိတဲ့စကားက အျမင့္ေရာက္ေနသူေတြသာ သံုးခြင့္ရွိတာပါ။
ကုိယ့္ေအာက္ငံု႕ၾကည္႕လို႕ တစ္ေယာက္မွမရွိဘဲ ႏွိမ့္ခ်တယ္ ဆိုတဲ့စကား
သံုးလို႔မရပါဘူး။ ပကာသန မမက္ဘူး ဆုိတဲ့ စကား ခ်မ္းသာမွ၊ ဂုဏ္ေတြ
ျဒပ္ေတြနဲ႕ျဖစ္ေနမွ သံုးလုိ႔ရတာပါ။ ပိုက္ဆံမရွိတဲ့သူက ဖုန္းအစုတ္ေလး
ကုိင္ထားလို႔ ဘယ္သူကမွ မခ်ီးက်ဴးပါဘူး။ အဆင့္အတန္းမခြဲျခားဘူး ဆုိတဲ့
ဂုဏ္ပုဒ္ကလည္း တစ္စံုတစ္ရာ အဆင့္နဲ႕အတန္းနဲ႕ ေနႏုိင္သူေတြသာ
ေျပာလု႔ိလွတာပါ။
၂။ ကိုယ့္အားသာခ်က္ ကုိယ္သိပါ (Know your strength)
လူတုိင္းမွာ အားသာခ်က္ကိုယ္စီ ရွိၾကပါတယ္။ ငါးေလးတစ္ေကာင္အျဖစ္
ေပၚထြက္လာတဲ့သူဟာ ကုန္းေပၚမွာဆုိ မျဖစ္ထြန္းႏုိင္ပါဘူး။ ျမင္းတစ္ေကာင္ရဲ႕
အားသာခ်က္ေတြနဲ႕ ေမြးဖြါးလာသူကုိလည္း အပင္ေပၚ တက္ခုိင္းလို႔ မရပါဘူး။
ေက်ာင္းတုန္းက စာသိပ္ညံ႕ခဲ့သူေတြ ခုခ်ိန္မွာ ေအာင္ျမင္ေနတယ္။
သံုးမရတဲ့လူလို႔ အမ်ားက သတ္မွတ္ထားတဲ့သူတစ္ေယာက္က သူ႕ကို
အဲ့လိုေျပာခဲ့တဲ့သူေတြထက္ ပိုေအာင္ျမင္လာတယ္။ ဘယ္လိုအခ်ိန္မွာလဲဆုိေတာ့
ကုိယ့္ကုိယ္ကုိယ္ ငါးတစ္ေကာင္လုိ႔ သိျပီး ေရထဲေရာက္သြားတဲ့အခါ၊
ျမင္းတစ္ေကာင္လို႔သိျပီး ကုန္းေပၚမွာ ေျပးလႊားခြင့္ရသြားတဲ့အခါမွာ
ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ဟာ ကုိယ့္အားသာခ်က္ ကိုယ္သိဖုိ႔လိုတယ္၊
ကုိယ္က ငါးလား၊ ျမင္းလား၊ ေမ်ာက္လား သိဖုိ႔လုိပါတယ္။
၃။ ကုိယ့္ပရိသတ္ ကုိယ္သိပါ (Know your target audience)
စိုင္းစုိင္းခမ္းလိႈင္ စီးပြါးေရးလုပ္တဲ့အခါ ေယာက်ာ္းေလးသံုး
ပစၥည္းထုတ္ရင္ ေရာင္းရဖို႔ မလြယ္ပါဘူး။ ဘာလို႔ဆုိေတာ့ သူ႕ပရိသတ္က
မိန္းကေလးအမ်ားစု ျဖစ္ေနတာမုိ႕ပါ။ SAI ဆုိတာနဲ႕ကို ၀ယ္ဖို႔အသင့္ျဖစ္ေနတဲ့
အစုအဖြဲ႕ကို ဦးတည္လို႕ ေအာင္ျမင္တာပါ။ ပရိသတ္လို႔ ေျပာလိုက္ရင္
အႏုပညာရွင္ေတြ၊ စာေရးဆရာေတြနဲ႕မွ ဆုိင္တာလား ဆုိေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။
ပရိသတ္ဆုိတာ တကယ္ေတာ့ ကိုယ္ဦးတည္တဲ့ လူအုပ္စုကုိ ဆုိလိုတာပါ။
ဒါေၾကာင့္မို႕ လူတုိင္းမွာ ပရိသတ္ ရွိပါတယ္။
Professional branding ဆုိတာ ဘာလဲဆိုရင္ “ကုိယ့္သက္ဆုိင္ရာနယ္ပယ္နဲ႕
ပတ္သက္ျပီး လူေတြက တခုခုလိုအပ္တုိင္း ကုိယ့္ကို တန္းသတိရေအာင္
လုပ္ထားႏုိင္ျခင္း”ပါပဲ။ ကုိယ္တုိင္နဲ႕ပဲ ဥပမာေပးပါမယ္။
မ်ိဳးဆက္ပြါးက်န္းမာေရးနဲ႕ ပတ္သက္ျပီး တခုခုလိုအပ္တာနဲ႕ ျဖိဳးသီဟ
ရွိတာပဲလို႔ သတိရလိုက္တယ္ဆုိရင္ ဒါဟာ ကၽြန္ေတာ္ Branding ေကာင္းေကာင္း
လုပ္ထားႏုိင္တာပါပဲ။ ကၽြန္ေတာ့္ဟာကၽြန္ေတာ္ေတာ့ လုပ္ေနတယ္၊ ဒါေပမယ့္
လူမသိဘူး၊ ျဖိဳးသီဟကိုေတာ့ သိတယ္၊ သူ ဘာလုပ္မွန္းမသိဘူး ဆိုရင္ Branding
အားနည္းေသးတယ္လုိ႔ ဆုိႏုိင္ပါတယ္။
ဒီအတြက္ ကၽြန္ေတာ္ဟာ ကၽြန္ေတာ္လုပ္ေနတာေတြကို ဘယ္သူ႕ကို သိေစခ်င္တာလဲ
သိဖုိ႔လိုလာပါတယ္။ ကိုယ္က အခမ္းအနားမွဴး MC တစ္ေယာက္အေနနဲ႕
အသက္ေမြးတယ္ဆုိရင္ Event လုပ္ေပးတဲ့ ေအဂ်င္စီေတြ၊ ကုမၸဏီေတြ၊
လုပ္ငန္းရွင္ေတြက ကုိယ့္ကုိ သိေနေအာင္ လုပ္ရပါမယ္။ HR professional
တစ္ေယာက္ဟာ ေဖ့စ္ဘြတ္ဆယ္လီေတြလိုေတာ့ ပရိသတ္မမ်ားႏုိင္ဘူး ဒါေပမယ့္
ကုမၸဏီေတြက သိထားတယ္ဆုိ လံုေလာက္ပါတယ္။ ဒါမွ သူတို႕ကုမၸဏီအတြက္
သင္တန္းေပးဖုိ႔ လိုတဲ့အခါ ကုိယ့္ကို ကမ္းလွမ္းမွာပါ။
၄။ ကုိယ့္အတုိင္းအတာ ကုိယ္သိပါ (Know your limit)
သမုိင္းအျဖစ္အပ်က္တစ္ခုကို မွတ္မိသလို ျပန္ေရးပါမယ္။ တစ္ခါက
တုိင္းျပည္တစ္ျပည္မွာ တုိက္ပြဲတုိင္း ေအာင္ႏုိင္တဲ့ စစ္သူၾကီးတစ္ေယာက္
ရွိပါတယ္။ တအားကို နာမည္ေက်ာ္လာတယ္။ ျပည္သူေတြက အားကုိးလာတယ္။ အဲဒါနဲ႕
ဘုရင္ကလည္း သတိထားမိလာၿပီး သူ႕ကို နန္းတြင္းကိုေခၚ သူေကာင္းျပဳတယ္။
ခပ္ေ၀းေ၀း တုိက္ပြဲေနရာေတြကေန ျပည္သူနဲ႕၊ လူေတြနဲ႕ အနီးကပ္ဆက္ဆံလာရတဲ့အခါ
သူ႕အားနည္းခ်က္ေတြက ေပၚလာတယ္။ စကားေတြမွားလာတယ္။ တျဖည္းျဖည္း
ေ၀ဖန္ခံလာရတယ္။ ေနာက္ဆံုး မလွမပ ဇာတ္သိမ္းရတယ္ေပါ့။
ေျပာရရင္ စစ္သူၾကီးဘ၀မွာ ေအာင္ျမင္တယ္ဆုိေပမယ့္ ရလာတဲ့
အခြင့္အေရးေနာက္ကို ကုိယ့္အတုိင္းအတာကိုယ္မသိဘဲ လိုက္မိတဲ့အခါ
ရံႈးနိမ့္မႈနဲ႕ ၾကံဳရတတ္တယ္ ဆုိတာပါပဲ။ ႏုိင္ငံေရးစကား ေျပာရရင္
ကုိယ့္အတုိင္းအတာ ကုိယ္မသိဘဲ ေနရာတကာ ၀င္အုပ္ခ်ဳပ္ခ်င္တာေတြေၾကာင့္
တုိင္းျပည္အေနနဲ႕လည္း ျပႆနာျဖစ္ရပါတယ္။
ကိုယ္စာေရးတာ အားေပးၾကတာပဲ ဆုိျပီး ေပၚလာတဲ့ အေၾကာင္းကိစၥမွန္သမွ်
ထင္ျမင္ခ်က္၀င္ေပးရင္ ကုိယ္မသိတဲ့ကိစၥက် နာမည္ပ်က္ပါမယ္။ ကုိယ့္အေပၚ
ရွိေနတဲ့ ယံုၾကည္မႈေတြ ပ်က္ယြင္းပါမယ္။ ေနရာတကာ ၀င္ပါေနျခင္းက ကုိယ့္ရဲ႕
Target audience ကို “ဒီလူ ဘာလုပ္တာလဲ မသိဘူး၊ ဟိုစပ္စပ္ ဒီစပ္စပ္နဲ႕”
ဆုိတာမ်ိဳးလည္း ေ၀၀ါးသြားေစႏုိင္တာမို႕ ကုိယ့္ရဲ႕ Professional brand
ကိုလည္း ထိခုိက္ေစႏုိင္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဘာေခတ္စားေနတယ္၊ ဘယ္သူေတြ
ဘာလုပ္ေနတယ္ဆိုတဲ့ ေပၚပင္ေနာက္ မလိုက္ဘဲ ကုိယ့္နယ္ပယ္မွာသာ
ကုိယ္အေကာင္းဆံုးျဖစ္ေအာင္ အားထုတ္ပါ၊ ကုိယ့္ပံုစံနဲ႕ကုိယ္ ရွင္သန္ပါ။
ေဒါက္တာ ျဖိဳးသီဟ
No comments:
Post a Comment